Rum

29.09.2008 14:40

     V minulém století, za Husákovy hrůzovlády, jsem přičichl k velmi jemné specialitce, kterou byla novinka našeho potravinářského trhu, sedmiletý kubánský rum Havana Club. Byl tak výtečný, že jsem pojal ideu prozkoumat tajemná zákoutí pravých rumů, připravených destilací kvašené melasy nebo cukerné šťávy získané z cukrové třtiny. Začal jsem se pídit po dalších vzorcích. Bílý a zlatý (pětiletý) Havana Club mne neurazily, Tuzexové Bacardi, Ronda, Mathusalem, Caney a Captain Morgan Black Label přímo nadchly, ale pak se po nich najednou slehla zem. Koňaky, brandy, whisky byly na trhu dostupné, ale po rumech nebylo ani vidu ani slechu, zůstaly jen chabé odvary Key Rum, Bystrum a Tuzemák. To nebylo žádné pole ke zkoumání.

     Když se v devadesátých letech trh otevřel, vzpomněl jsem si, po počátečním whiskovém opojení, že předemnou zůstal nelehký úkol, vyrovnat se s historickým odkazem, který jsem si v mládí na svá bedra naložil. Tak teď pomalu, přiměřeně ke svému věku, opatrně zkoumám a začíná se mi dařit lehounký postup opojným světem skutečných rumů. Pro svou orientaci jsem si provedl takové mapování, dostupní v sekci RUM. Ani se nebudu snažit vyčíslit, nakolik jsou uvedené skutečnosti teoretické a nakolik praktické, ostatně o to ani nejde.

Zpět