Umíš si zamíchat vejce?

16.09.2008 14:32

 

 

Co takhle zamíchat si vejce?

MF Dnes tě učí smažit míchaná vejce podle receptu starých kavárníků.
     Když jsem si přečetl název letní kuchařské přílohy MF Dnes (4.7.2006), zdálo se mi, že se jedná o nejapný žert, ale četl jsem dále, přestože si myslím, že o smažení vajíček vím už od svých deseti let úplně vše. Dobře jsem udělal, po přečtení postupu jsem dostal takovou chuť na smažená vejce, že jsem si je hned připravil. Chutnaly mi znamenitě. Novinkou pro mne bylo servírování na opečeném toustu, ale určitě podstatnější bylo smažení s přídavkem většího množství kávové smetany. Takže dále ti Mladý Franta Dnes radí kudy na vejce.

Suroviny (pro 4 osoby):
       4 plátky toustového chleba
       8 plátků slaniny
       4 lžíce másla
       4  jarní cibulky (neměl jsem, tak jsem dal cibuli s velkou hrstí sekané pažitky)
       8 vajec
     10 lžic kávové smetany
          sůl
         pepř
     Já jsem přidal na posypání petrželku a servíroval jsem s posolenými a opepřenými měsíčky rajčete. Zvýšil jsem počet vajec a toustů na osobu na tři a smetanu jsem přidal asi jeden a půl lžíce na vejce. Nic jsem tím nezkazil.

Postup přípravy

     Podle popisu MF Dnes máš začít opékáním toustů dokřupava na suché pánvi, já i ty však jistě máme doma toustovač, který pečení zvládne lépe a přitom nezničí "nepřilnavou" pánev za několik set korun, takže tenhle krok pokud možno vynechej a užij mechanizaci. Já jen dodám, že tousty jsem, na rozdíl od popisu, dělal až nakonec.

     Jarní cibulku nakrájej na kolečka, já jsem jarní cibulku neměl a tak jsem letní cibuli nakrájel nadrobno a přidal jsem hrst nasekané pažitky z mrazáku, abych tam dostal taky tu hezkou zelenou barvu. Vajíčka rozklepni do hrnku, osol opepři, přilij smetanu a vidličkou prošlehej.

     Nejdříve opeč slaninu. Plátky jednoduše polož na pánev, odstup opodál a z bezpečné vzdálenosti dohlížej na to, jak se slanina kroutí a mění v křupavou lahůdku. Opečenou slaninu odlož stranou.

     Na pánvi rozpusť máslo, a když začne pěnit, nasyp na něj cibulku a osmahni ji doměkka (asi 4 minuty). Prošlehaná vajíčka vlij do pánvičky nejprve do středu, a pak pokračuj k okrajům. Vejce totiž tuhnou nejpomaleji uprostřed, takže nevadí, když tam jsou o něco déle (i pár sekund může rozhodnout o tom, zda připravíš omeletu, nebo míchaná vejce). Vejce nech na pánvi asi 20 sekund "sedět", nemíchej jimi, ani nehýbej pánvičkou. Pokud se ti zdá, že vajíčka na povrchu tuhnou příliš rychle. přejdi k dalšímu kroku.

     Začni vejce promíchávat. Vždy je odspodu nadzdvihni a přehrň, nebo přelož tak, aby se vrchní, ještě tekutá část, dostala do kontaktu s rozpálenou pánvičkou. Po zamíchání nech 10 sekund stát a míchání zopakuj. Když jsou vajíčka z větší části ztuhlá, stáhni pánvičku z ohně a nech vejce dojít, já jsem si za tu dobu připravil tousty.

     Před podáváním ještě vajíčka zamíchej, navrš na opečené tousty, přidej opečenou slaninu, případně dozdob petrželkou, bazalkou, nebo čím je libo. Podávej třeba s nakrájenými rajčaty a přemýšlej o tom, zda pověstný "Ham and Eggs" je vlažná šunka zalitá nedopečeným "volským vokem", nebo třeba tato pikantní míchaná vejce s cibulkou a křupavou šunkou servírovanou zvlášť.

P.S.
     No jasně, že u vajíček vždycky záleží na konzistenci, někdo je pije rovnou tekutá, jiný je jí kamenná, tak bacha, bedlivě si tu svou hustotu pohlídej (umění vystihnout pravý okamžik) a počítej s tím, že i po odstavení vajíčka vždy ještě "dojdou".

P.P.S.
     Stejným způsobem můžeš připravit i vajíčka s jemně nakrájenými žampiony. Nebo zkus vajíčka "po italsku", když minutu opékáš osminky rajčat, ty pak zaliješ rozšlehanými vejci s mlékem a strouhaným parmazánem a servíruješ je s lístky bazalky, parmazánem a opečenými plátky bílé bagety.
     Výborná jsou míchaná vajíčka s uzeným lososem. Rybu neopékej, jen ji polož na grilované pečivo a navrch dej vajíčka, popraš čerstvě mletým pepřem a podávej se skrojkem citronu na pokapání.
     Jsi-li milovník pikantních chutí můžeš přidat třeba chilli papričku a kostičky choriza, obojí osmahni na másle a zalij prošlehanými vejci s mlékem či smetanou.
     Nebo ... (no, na tak otřepané téma to už snad stačilo)

Zpět